Tuesday, March 16, 2004

روز سنت پاتريک

امروز روز ملی ايرلنديها يا sainte pathric's day بود
که هر سال با برپايی جشن و کارناوال مفصلی اينجا برگزار می شه. البته قدمت و پيشينه
تاريخی اين جشن هرگز به پای جشن نوروز ما نمی رسه،‌ ولی خب ملت دنبال "تاريخ"
آنچنان این روز را بياد ماندنی و خوش برگزار می کنند که نه تنها ايرلنديها بلکه
ساير مليتهای اينجا هم می آن شرکت می کنن و خوش می گذرونند. جالبه که بيشترشون هم
نمی دونند اصلا اين روز برای چی جشن گرفته می شه و ريشه تاريخيش چيه (از جمله خود
ما!!). همه جور هنرنمايی و سرگرمی هم توی اين کارناوال دوسه ساعته ارائه می شه که
البته قسمت عمده اش رقص و بزن بکوبه. مردم هم الکی خوشن و خودشونو گريم می کنن و
هزارجور شکل و ادا در می آرن تا خودشون و بقيه را سرگرم کنند. مخصوصا پيرمرد
پيرزنها که اکثر برنامه ها توسط اونا انجام می شه. (بر خلاف پيرمرد پيرزنهای ما که
پاشونو از شصت سال می ذارن اونور،‌ يه قبر واسه خودشون می خرن و ديگه زندگی را تموم
شده می دونن). اکثر گريمها و تزئينات هم به رنگ سبزه که رنگ ملی و پرچم ايرلنده.
ببينيد:






















































































واما اين عکس آخری شخص آقای پل مارتين
نخست وزير کاناداست که با کمال سادگی و بدون هيچ دنگ و فنگ و محافظی به ميان جمعيت
آمده و البته مسير سه کيلومتری کارناوال را به همين وضعيت طی کرده و برای همه دست
تکون داده. حضورش آنقدر بی پيرايه و معمولی بود که ما تا روبرومون هم که رسيد متوجه
نشديم و برای همين تا اومديم دست به دوربين شيم رد شد و توی اين عکس فقط دست تکون
دادنش افتاده. مقايسه کنيد با ديدار مثلا پسر امام جمعه دارقوزآباد از علی آباد
کتول که از يک ماه قبل مسائل امنيتی و علم و کتل و تعطيلی مدارس و پاداش به
کارمندای دولت برای شرکت در مراسم استقبال و اتوبوس جور کردن واسه آوردن ملت از ملخ
آباد عليا و هزارتا کوفت و زهرمار ديگه بايد رديف شه تا آقا بتونند تشريف انشونو
بيارن! حالا شخص ولايت قبيح که ديگه بماند!!


نتيجه گيری آخوندی: مرگ بر ضد ولايت
فقيه!!!!


Sunday, March 14, 2004

دیسنی روی یخ

عکسهايی از نمايش "سفر جادويی" والت

ديسنی بر روی يخ
همراه با زيباترين جلوه های صدا، نور
و رنگ در مونترئال. هرچند همه زيبايی اين نمايش را با عکس نمی شه نشون داد ولی ديدن
گوشه‌ای از اين هنرنمايی که بدون کوچکترين اشتباه و نقص و با کمال هماهنگی به مدت
دو ساعت اجرا شد خالی از لطف نيست. 



































































Saturday, March 13, 2004

دردسرهای زندگی پيشرفته


اپراتور: از تماس شما با پیتزا هات متشکریم. می تونم....
مشتری: الو؟ می خواستم سفارش...
- می تونم شماره کارت چند منظوره شما را بپرسم، قربان؟
- بله... شمارش هست....آها پیداش کردم: 6102049998-45-54610
- بسیار خب... شما آقای... آقای سینگ هستین و از شماره 11 خیابون جالان کایو تماس می گیرین. تلفن خونه تون هست: 4094236 و تلفن دفترتونم هست: 76452302 تلفن موبایلتونم 0142662566 هستش. حالا از کدوم تلفن دارین تماس می گیرین قربان؟
- از خونه! از کجا همه شماره تلفنای منو بدست آوردین؟
- ما به سیستم وصلیم قربان.
- می تونم چندتا پیتزای دریایی سفارش بدم؟
- فکر زیاد خوبی نیست قربان.
- چطور؟
- طبق پرونده پزشکی شما؛ شما فشار خون دارین و حتی کلسترولتون هم بالاست، قربان.
- چی؟!...خیلی خب ، شما چی پیشنهاد می دین؟
- می تونید پیتزا Hokkien Mee کم چربی ما رو امتحان کنین. حتما ازش خوشتون می آد.
- از کجا مطمئنید؟
- شما هفته قبل کتابی با عنوان Popular Hokkien Dishes از کتابخانه ملی امانت گرفتین قربان.
- بسیار خب من تسلیمم... اگه می شه سه تا پیتزای بزرگ خانواده برای من بیارین. پولش چقدر می شه؟
- برای خونواده ده نفری شما باید کافی باشه قربان. کلا می شه 49.99 دلار.
- می تونم با کارت اعتباری بپردازم؟
- متاسفم، شما باید نقد بدید قربان. اعتبار کارت شما تموم شده و از اکتبر سال قبل تا حالا 3720.55 دلار به بانکتون بدهکارین. تازه این شامل آخرین پرداخت شما برای اجاره خونتون نمی شه قربان.
- اینطوری مجبورم برم تا نزدیکترین عابر بانک و تا شما می آیین برسین یه کم پول برداشت کنم.
- نمی تونید قربان. بر اساس اطلاعات موجود امروز شما به سقف برداشتتون از عابر بانک رسیدین و برداشت بیشتر ممکن نیست.
- بی خیال... شما پیتزا رو بفرستین من پولو آماده می کنم. چقدر طول می کشه برسه؟
- حدود 45 دقیقه قربان. اما اگه نمی تونید منتظر بمونید می تونید با موتور سیکلتتون بیاین ببرین...
- چی؟!
- مطابق اطلاعات سیستم، شما موتوری با شماره سند 1123 دارین...
- ؟؟؟؟؟؟
- امر دیگه ای باشه قربان؟
- نه چیزی نیست... حالا بعد همه اینا سه تا کوکای مجانی را هم که توی آگهیتون بود می دین یا نه؟
- معمولا این کارو می کنیم قربان، ولی طبق مدارک شما دیابت ....
- #$$^%&$@$%^
- بهتره مواظب صحبت کردنتون باشین قربان. به خاطر داشته باشین که در پانزدهم جولای 1987 شما به خاطر گفتن کلمات رکیک به یه پلیس محکوم شدین...؟
- [سکوت...]

جوک دوبله نشده امروز:


Maria gets married and has 17 children. Then her husband dies.She remarries two weeks later, and has 12 children by her next husband.Then he dies.A while later, she dies.At the funeral, the priest looks skyward and says,"At least they're finally together."A guy sitting in the front row says, "Excuse me father, but do you mean her and her FIRST husband, or her and her SECOND husband?"The priest says, "I mean her legs."

Thursday, March 11, 2004

وصيت نامه داريوش

نمی دونم قبلا اين وصيت نامه داريوش را خونديد يا نه.
همينطور نمی دونم محتوای اين وصيت نامه تا چه حد با متن اصليش مطابقت داره. ولی حتی
در صورت مغايرت هم باز خواندنی است. دستورالعملهايی برای داشتن يک جامعه ايده‌آل.
روشهای توصيه شده در اين وصيت نامه را مقايسه کنيد با روشهای اعمالی از سوی حاکميت
فعلی ايران و قضاوت کنيد در طی اين دوهزار و اندی سال تمدن ايرانی پيشرفت داشته يا
پسرفت:






قسمت دوم


قسمت سوم




اينجا
هم می تونيد مطالب جالبی در مورد کوروش
کبير پيدا کنيد.



و اما جوک دوبله نشده (گربه بی چشم و رو):


This is
difference between dogs and cats:

A dog thinks: Hey, these people I live with feed me, love

me, provide me with a nice warm, dry house, pet me and

take good care of me...they must be GODs!



A cat thinks: Hey,these people I live with feed me, love

me, provide me with a nice warm, dry house, pet me and

take good care of me...I must be a GOD!


Wednesday, March 10, 2004


فرم تاييد صلاحيت برای ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی
جوک دوبله نشده:

Interview at US immigration
Q: Ur name pls?
A: Abdul Aziz
Q: Sex?
A: 3 times a week
Q: I mean, Male or female?
A: Does not matter. Sometimes even camel !

Tuesday, March 09, 2004




حسن آقا
کار خيلی ارزشمندی انجام داده و صفحه‌ای برای حمايت از زندانيان سياسی راه اندازی کرده. البته اين که نهايتا چه اقدام عملی برای آزادی اين زندانيان قراره انجام بشه را هنوز ننوشته. ولی در حد همين جمع آوری اسامی و اطلاع رسانی مشروط بر اينکه بين المللی باشه فعلا شروع بسيار خوبيه. امروز ايران به همت جوانانش شديدا نيازمنده. جوونا به لحاظ عدم وابستگی و شور و انرژی جوانی هميشه سرمنشا اقدامات بزرگ در جامعه اند. نمونه اش همين نطق پيش از دستور موسوی خوئينی نماينده جوان مجلس. بالاخره فرياد بر سر خامنه‌ای از دهان يک نسل دومی بيرون آمد نه پيران محتاط و نان به نرخ روز خور. جمع کردن بساط اين آخوندا هم آخرش کار خودمونه. به اميد هيچ کس نمی شه نشست. حتما اصطلاح آخوندی "صدقات جاريه" را شنيدين. يعنی کار خيری که يه نفر توی دوران زندگيش بکنه و بعد از مرگش هنوز منافعش به مردم برسه و ثوابش به اون. حالا پدران ما ۲۵ سال پيش يه گندی زده اند که "جاريه" است و اگه همينطور ولش کنيم معلوم نيست تا کی می خواد جريان داشته باشه! پس بياييد دست در دست هم نهيم به مهر ، ميهن خويش را کنيم آباد


Monday, March 08, 2004

خرافات


هيچوقت شده از مادر بزرگا يا پدربزرگا يا حتی پدر مادرتون چيزايی رو شنيده باشيد که الان که به يادتون بيفته خنده تون بگيره؟ مثلا چي؟ خب مثلا:
خدا ميتواند تمام دنيا را در پوست يك تخم مرغ بگنجاند بدون اينكه تخم مرغ بزرگ بشود يا از مقدار آن عالم بكاهد.
پل صراط از مو باريك تر و از شمشير تيزتر است.
تابوت مرده را پيش از چال كردن ، سه بار به زمين ميگذارند و بر ميدارند براي اينكه او را به گور ، آشنا بكنند.
استخوان را روي بام بيندازند ، ثواب دارد.
مي گويند امير المومنين غذا خورده و سفره ي خودش را در مازندران تكان داده ؛ از اين جهت مازندران با بركت است.
سينه ي مرد كه زياد پشم داشته باشد ، نشان مهر علي است.
گل محمدي از عرق روي محمد كه به زمين چكيده ، سبز شده است!
تربت سيد الشهداء را روز اول ماه بخورند ، ثواب دارد.
گربه را مرتضي علي نوازش كرده و دست به پشتش كشيده است. از اين جهت هيچوقت پشتش به زمين نمي آيد.
شب در زير زمين تاريك يا دالان بايد بسم الله گفت ، وگرنه جني ميشوند.
بريدن نان با كارد ، گناه دارد.
هر كس دور نان را بچيند ، روز قيامت كناره هاي نان ، مار شده و به گردنش مي پيچد.
هر كس سر سفره زياد نان خرد كند ، بچه زياد پيدا ميكند.
نام كسي را ببرند و آن شخص وارد شود ، بطور يقين حلال زاده است.
بچه ها كه بخواهند ميان دو نفر دعوا بشود ، ناخنهاي شست خودشان را بهم مي زنند.
شب جمعه مرده ها آزادند.
براي اينكه مهمان برود ، نمك در كفشش بايد ريخت.
پوست هندوانه گاز بزنند ، كچل ميشوند.
تيغه هاي قيچي كه باز بماند يا بهم بزنند ، دعوا ميشود.
آشپز دختر كه غذا را شور بكند ، دلش شوهر ميخواهد.
اگر كسي قبر خودش را دستور بدهد كه بسازند ، عمرش زياد ميشود.
مهره ي مار براي سفيد بختي خوب است.
ناخن گرفتن در شب ، بد يمن است.
....
اگه يه ليست کامل از اين نوع خرافات را می خواهيد بخونيد بريد اينجا
وصيت نامه اين مرده را هم بخونيد قشنگه

آگهی پيش فروش





عکس از وبلاگ صفا در لس آنجلس (البته با تشکر!)


Saturday, March 06, 2004

تلافی

توی يه پارک در سيدنی استراليا دو مجسمه بودند يک زن و يک مرد. اين دو مجسمه سالهای سال دقيقا رو به روی همديگر با فاصله کمی ايستاده بودند و توی چشمای هم نگاه ميکردند و لبخند ميزدند. يه روز صبح خيلی زود يه فرشته اومد پشت سر دو تا مجسمه ايستاد و گفت:" از آن جهت که شما مجسمه های خوب و مفيدی بوديد و به مردم شادی بخشيده ايد، من بزرگترين آرزوی شما را که همانا زندگی کردن و زنده بودن مانند انسانهاست برای شما بر آورده ميکنم. شما 30 دقيقه فرصت داريد تا هر کاری که مايل هستيد انجام بدهيد." و با تموم شدن جمله اش دو تا مجسمه رو تبديل به انسان واقعی کرد يک زن و يک مرد.دو مجسمه به هم لبخندی زدند و به سمت درختانی و بوته هايی که در نزديکی اونا بود دويدند در حالی که تعدادی کبوتر پشت اون درختها بودند پشت بوته ها رفتند. فرشته هر گاه صدای خنده های اون مجسمه ها رو ميشنيد لبخندی از روی رضايت میزد. بوته ها آروم حرکت ميکردند و خم و راست ميشدند و صدای شکسته شدن شاخه های کوچيک به گوش ميرسيد. بعد از 15 دقيقه مجسمه ها از پشت بوته ها بيرون اومدند در حاليکه نگاههاشون نشون ميداد کاملا راضی شدن و به مراد دلشون رسيدن.فرشته که گيج شده بود به ساعتش يه نگاهی کرد و از مجسمه ها پرسيد:" شما هنوز 15 دقيقه از وقتتون باقی مونده، دوست نداريد ادامه بدهيد؟" مجسمه مرد با نگاه شيطنت آميزی به مجسمه زن نگاه کرد و گفت:" ميخوای يه بار ديگه اين کار رو انجام بديم؟" مجسمه زن با لبخندی جواب داد:" باشه. ولی اين بار تو کبوتر رو نگه دار و من ميرينم روی سرش."
تکميل: بعد از اينکه اين نوشته را پست کردم با يه سرچ توی گوگل اونو توی حداقل ده پونزده تا وبلاگ ديگه پيدا کردم. نکته جالبشم اين بود که اکثر اونا عين نوشته را با همون فونت و رنگ و چيدمان گذاشته بودند بدون اينکه يکيشون به منبع اصلی نوشته اشاره ای بکنه (اند امانتداری!) من خودم اونو توی يک ايميل دريافت کردم ولی هرچی سرچ کردم سورس اصلی را پيدا نکردم. بهرحال پيشاپيش از کسی که اولين بار اينو نوشته يا ترجمه کرده تشکر و از دوستانی که احتمالا قبلا اونو جايی ديگه خوندند عذر خواهی (بابت تکراری بودن) می کنم.
لينک: اين ماهی های وحشتناک را ببينيد، خيلی جالبند

Friday, March 05, 2004

سخت افزار!

چند تا عکس ببينيم برای تمدد خاطر!


بعد از اختراع دگمه های ctrl+Alt+del برای وقتی
کامپيوتر ...پيچ می شه، اضافه کردن اين دگمه جديد به کيبورد با اين وضع ويندوز و
سرعت اينترنت و ويروسهای جورواجور واقعا لازم بود:




يک کاربرد ديگه اين دگمه می تونه موقعی
باشه که دور از چشم همسر يا دوست دخترتون دارين سايتهای بالای ۱۸ سال نگاه می کنين
و طرف يه دفعه بالای سرتون حاضر می شه!


البته افزودن کاربريهای جديد فقط محدود
به کيبورد نمی شه. به اين موس دومنظوره مخصوص بانوان نگاه کنين:




ولی خب موسه با اين پاچه خواری(!!)
عاقبت بخير نمی شه:




و اين هم کاربری دو منظوره ديگه ای برای
کامپيوتر:




خوش باشين


Thursday, March 04, 2004

دشمنی آگاهانه

از جمله لازمه های دشمنی و مقابله با هر چيز، شناخت دقيق آن است و برای شناخت دقيق بهترين راه وارد شدن مستقيم و ارزيابی تمام نقاط ضعف و قوت آن است (چيزی تو مايه های شناسايی عملياتی پيش از حمله به دشمن با نفوذ به مواضع آن). با خواندن متن سخنرانی اخير آقای کديور می توان با اين نکته پی برد که ايشان دقيقا از همين موضع وارد عمل شده و ضربات بسيار دقيق و حساب شده ای به نقاط حساس حکومت وارد می آورد (وقت کرديد حتما بخونيد). به نظر من ارزش يک نقد آگاهانه و مودبانه هزاران بار بيشتر و چه بسا موثرتر از انبوهی فحش و ناسزا و اعتراض کورکورانه است. در اين سخنرانی آقای کديور ده ويژگی يک حکومت جائر را برشمرده و با تکيه بر اين اصل که "حکومت با کفر می پاید ولی با ظلم دوام نمی آورد" ثابت می کند که حکومت فعلی ايران فاسق و غير مشروع است. عناوين اين ده ويژگی عبارتند از:
امكان انتقاد آزادانه و مخالفت مسالمت‌‏آميز با حکومت
حکومت کردن برخلاف اراده ملي،‌ افكار عمومي و رضايت شهروندان
تملق، مداحي و شخص پرستی
عهدشكنی
عدم صداقت، دورويي و تزوير
تقاضاي اطاعت مطلق، تبعيت محض و بي چون و چرا از مردم
قايل شدن به اختيارات نامحدود و مطلق و نظارت ناپذير
عدم محدوديت زماني براي تصدي قدرت سياسي
قضاوت متاثر از سياست
عدم توزيع عادلانه ثروت
با نگاهی به اين مشخصات به آسانی می توان دريافت که تماماً در مورد حکومت ولايت مطلقه فعلی صدق کرده و لذا تن دادن به چنين حکومتی شرعا مجاز نيست. تکيه بر "مشروعيت" در اينجا به اين خاطر لازم و جالب است که با ابزار خود حکومت گران به جنگشان وارد می شويم و نبايد از نظر دور داشت که عقيده به باورهای دينی واقعيت بخش بزرگی از جامعه ماست. لذا قبل از اينکه به جنگ باورهای دينی مردم برويم (که زدودن بسياری از خرافه های آن زمانی دراز می طلبد) بهتر است از آن استفاده بهينه کنيم.
تکميل: ظاهرا سايت جديد رويداد که سخنرانی آقای کديور را از روی اون لينک داده بودم دچار مشکل شده. بهمين علت متن کامل سخنرانی را برای علاقمندان همينجا می گذارم:
محسن كديور گفت: شاخص حكومت سالم از حكومت ناسالم مساله عدالت و ظلم است. نه اسلام و كفر و نه مساله فقاهت يا عدم فقاهت.
وي كه در مراسم برگزار شده از سوي جبهه مشاركت ايران اسلامي در كانون توحيد، تحت عنوان «علائم ولايت جائر» در شب عاشورا سخنراني مي‌‏كرد، به طرح اين سئوال پرداخت: ولايت جائري كه در شرع مقدس حرام شمرده شده، هر گونه همكاري با او ممنوع داشته شده و تبعيت از او با تاكيد فراوان مورد نقد قرار گرفته است، از چه شرايطي برخوردار است؟
وي در پاسخ به اين پرسش اظهار داشت: طبق فرموده پيامبر اكرم (ص)، حكومت با كفر مي‌‏پايد ولي با ظلم دوام نمي‌‏آورد. آنچه كه شرط اساسي يك حكومت سالم است، قبل از تدين، دادگري است و رعايت حق و حقوق است و حكومت‌‏ها در اين اسلام و ساير اديان مساله ثانوي هستند و نه مساله اوليه.
وي با تاكيد بر بديهي بودن اين اصل در دين افزود: متاسفيم از اين كه در زماني زندگي مي‌‏كنيم كه مسائلي با ظاهرسازي و رياكاري،از مساله اساسي عدالت و دادگري و انصاف با اهميت‌‏تر شمرده‌ شده است.
وي با ذكر رواياتي در اهميت شرط عدالت در حكومت افزود: قيام امام حسين (ع) قيام عليه ولايت جائر است. ترديدي نداريم كه شرعاً نبايد تن به ولايت جائر داد و با او همكاري كرد.
وي با تاكيد بر اين كه شناخت جائر به لحاظ ديني، ارشادي و به حكم عقل است و تقليدي نيستند، افزود: كليات براي شناخت جائر را از علما مي‌‏پرسيم، اما جزئيات در مقام تطبيق؛ وظيفه شرعي تك‌‏تك مكلفان و مومنان است.
وي افزود: جور و عدل، بيش از آن كه صفت شخص باشد، بايد به عنوان صفت نظام و سيستم‌‏ها در نظر گرفت و در ولايت جائر، جور صفت نحوه‌‏ي اداره جامعه است و نه صفت والي. البته بي شك اگر كسي ولايت‌‏اش جائرانه باشد، در عدالت شخص او هم جاي شك است.
وي تاكيد كرد: امروز در نظام‌‏هاي جائرانه مي‌‏كوشند به رفتار خود ظاهر قانوني دهند. لذا امروز پيش از آنكه قانوني بودن اداره جامعه‌‏اي شرط باشد، عادلانه بودن قانون آن جامعه شرط است. اشتباهي كه برخي بزرگان جامعه ما در آغاز اصلاحات انجام دادند همين نكته بود كه بر مطلق قانون انگشت گذاشتند و نه عادلانه كردن قانون.
كديور تصريح كرد: اگر امروز در جامعه‌‏اي پشت كوه قاف، آمدند و قانوني نوشتند و در آن تصريح به نامحدود بودن اختيارات راس هرم قدرت سياسي كردند، نمي‌‏توان روي اين قانون انگشت نهاد.
وي از فرهنگ بومي و ملي به عنوان پوششي ديگر براي حكومت جائرانه نام برد و افزود: فرضاً در جامعه‌‏اي ديني، روش جائرانه حتماً خود را به لباس دين در مي‌‏آورد و به قول ميرزاي ناييني در آن جامعه با استبداد ديني مواجه خواهيم بود كه به مراتب از استبداد مطلق خطرناك‌‏تر است.
كديور با تقسيم‌‏بندي شاخصه‌‏هاي حكمت جائر در چند عنوان، امكان انتقاد آزادانه و مخالفت مسالمت‌‏آميز با حكومت را اولين شاخصه عنوان كرد و افزود: بحث از به دست گرفتن اسلحه‌‏ نيست، بلكه بحث از سخن گفتن آزاد، روزنامه‌‏هاي آزاد، اينترنت و ... است و اين كه آيا مي‌‏توان از اين حكومت و مقامات مسئول او پرسش كرد يا نه؟
وي تاكيد كرد: اگر در جامعه‌‏اي مقامي وجود داشت كه او در هيچ نهادي موظف به پاسخگويي نباشد؛ در اين صورت اولين شاخصه جائرانه بودن آن نظام محقق شده است.
وي افزود: اگر اين نهادها به مشكل اسمي در جامعه باشد، عدالت هم اسماً در آن جامعه برقرار است و اگر اين نهادها رسماً برقرار باشند، عدالت هم رسماً برقرار است.
وي تاكيد كرد: امام علي (ع) مي‌‏فرمايد «پنداريد حقي كه بر من گفته شود بر من سنگين مي‌‏آيد. هر كسي كه شنيدن حق بر او سنگين باشد، عمل به آن برايش دشوارتر است».
وي همچنين به «امنيت مالي منتقدان و مخالفان قانوني» اشاره كرد و گفت: اگر مخالفت صرف نكند و حكومت جائر كاري كند كه مشكلات زيادي براي منتقدين ايجاد شود، يكي ديگر از شاخصه‌‏ها محقق شده است.
كديور امنيت آبرويي را مشخصه ديگري عنوان كرد و گفت: در جامعه‌‏اي كه هر روز منتقدان مورد تعرض و هجوم دستگاه‌‏هاي حكومتي قرار مي‌‏گيرند، پرونده‌‏هاي نادرست و امور دروغ به آنها نسبت داده مي‌‏شود، امنيت آبرويي آنها به هم خورده است.
وي افزود: بايد ديد حكومت با مخالفان و منتقدان خود مودبانه سخن مي‌‏گويد و يا بي‌‏ادبانه. همان طور كه علي (ع) مخالفان و منتقدان خود مودبانه سخن مي‌‏گويد و يا بي‌‏ادبانه. همان طور كه علي (ع) مخالفان خود را كه شمشير كشيده بودند، برادران خود مي‌‏دانست كه به او و يارانش ستم كرده‌‏اند و به آنها مشرك و كافر و منافق و ايادي دشمن نمي‌‏گفت.
وي «بيعت تحميلي» را شاخص ديگر ولايت جاءر معرفي كرد و اظهار داشت: علت قيام سيدالشهدا همين مساله بود. بيعت حق است و تكليف نيست.
وي شاخص دوم را اينگونه عنوان كرد: حكومتي كه برخلاف اراده ملي،‌ افكار عمومي و رضايت شهروندانش اقدام مي‌‏كند، حكومت جائر است.
وي تصريح كرد: اگر جايي رضايت مردم در مقابل رضايت خالق قرار گرفت، مومن بودن اقتضا مي‌‏كند رضايت خود را مقدم بدانيم. اما بحث از رضايت مردم در امور مباح است و اكثر مسائل سياسي در اين حوزه قرار مي‌‏گيرند.
شاخصه سوم حكومت جائر در اسلام از ديد كديور «ميزان تملق، مداحي و شخص پرستي» بود.
وي در اين زمينه اظهار داشت: بايد ديد چه ميزان اشخاص محور هستند و نه اقوال و ملاك‌‏ها.
وي افزود: در يكي از نمايشگاههاي بين‌‏المللي كتاب در خارج از كشور ديدم هر جامعه‌‏اي كه از مردم‌‏سالاري و دموكراسي دورتر بود عكس رهبرانش در غرفه‌‏ها‌‏ي اين كشورها بزرگتر بود.
وي تاكيد كرد: زمامداران بايد جايشان در قلب مردم باشد. نيازي به عكس بيروني نيست. مهم اين است كه راز پيشرفت مردم با مداحي و تملق است يا با قابليت‌‏ها؟
اين پژوهشگر ديني با اشاره به «عهدشكني» به عنوان چهارمين شاخص حكومت جائر گفت: حكومتي كه به راحتي عقودي را كه با مردم بسته است، مي‌‏گسلد، نشانه بي‌‏ادبي ديني آن حكومت است.
وي افزود: بيشترين امري كه در دين ما بر آن تاكيد شده است، قرارداد و عهدي است كه مي‌‏بنديم. مهم هم نيست كه با چه كسي باشد، حتي اگر طرف قرار داد كافر باشد.
وي تصريح كرد: حكومتي كه به قانوني كه خود وضع كرده، عمل نمي‌‏كند مانند متولي امامزاده‌‏اي است كه قبل از همه آبروي امامزاده خود را از بين برده است.
كديور شاخص پنجم حكومت جائر در اسلام را «عدم صداقت، دورويي و تزوير» نام برد و گفت: حكومتي كه با مردم خود يك رو نباشد، با زبان صادقانه با مردم سخن نگويد، فرماني علني و فرماني پنهاني داشته باشد، مردم را با فرمان علني سرگرم كند، اما به خواص و مسئولين و منصوبين فرمان خاص صادر كند، در چنين حالتي مردم به آن حكومت اطمينان نخواهند كرد.
وي تاكيد كرد: حكومت به مردم خود نياز دارد. براي روزهاي سختي و مبادا بايد طوري بود كه اگر حكومت سخني گفت، مورد پذيرش مردم قرار گيرد. اما اگر حكومتي وقت و بي وقت به مردم دروغ گفت، مانند چوپان دروغ‌‏گويي مي‌‏شود كه وقتي گرگ واقعاً آمده، هر چه فرياد مي‌‏كشد ديگر كسي باور نمي‌‏كند.
وي با اشاره به اين كه «دروغ» از گناهان كبيره‌‏اي است كه عدالت را ساقط مي‌‏كند، افزود: اگر كسي يك بار دروغ گفت و توبه نكرد، عدالتش رفته است، اما اگر كسي رويه‌‏اش در اداره حكومت، عدم صداقت شد، آن وقت به شكل نهادينه از اين روش پسنديده ديني فاصله گرفته است.
وي افزود: صداقت آيينه اين است كه آيا ولايت عادلانه است يا جائرانه. هر كسي مي‌‏توان در اين زمينه به ضمير ذهني خود مراجعه كند.
شاخص ششم حكومت جائر در اسلام را كديور اين گونه بيان كرد: اگر حكومتي از مردم خود تقاضاي اطاعت مطلق، تبعيت محض و بي چو و چرا كرد، بي برو برگرد ضوابط حكومت جائر را در خود محقق كرده است.
وي افزود: اين عبارت شرك آلودي است براي غير معصوم. ما حق نداريم از احدي غير از خدا و رسول و ائمه اين گونه اطاعت كنيم. حتي نسبت به رسول و ائمه هم اين گونه اطاعت كردن جاي بحث دارد.
وي با اشاره به آيه 31 سوره توبه افزود: خداوند يهوديان را خدمت مي‌‏كند كه اين‌‏ها روحانيون خودشان را به جاي خدا، «رب» گرفته بودند. در اين مورد امام معصوم مي‌‏فرمايد آنها روحانيون خود را سجده نمي‌‏كردند، بلكه اطاعت كردند از روحانيونشان در معصيت خداوند.
وي افزود: حكومت‌‏هاي سالم، مردم را پرسشگر و منتقد مي‌‏خواهند. مردم را چون گوسفند مي‌‏خواهد. حكومتي كه فكر مي‌‏كند هر چه مردم كمتر پرسشگر باشند و احمق باشند، پس بهترند، اين حكومت از مسير عدالت خارج شده است.
كديور افزود: شاخص هفتم كه نزديك به شاخص ششم است، قايل شدن به اختيارات نامحدود و مطلق و نظارت ناپذير يا به زبان ديگر تمركز قدرت و عدم توزيع عادلانه آن در جامعه است.
وي در ادامه اظهار داشت: براي اين كه قدرت پاك و سالم باشد، چاره‌‏اي نداريم جز اين كه قدرت را پاسخگو و مسئول كنيم. بعضي نهادهاي نظارتي را بر پا كنيم كه سنتي ديني و اسلامي است و صرفاً از فلاسفه غربي نيامده است.
وي با ذكر برخي روايات ديني تاكيد كرد: كسي كه اين امر را انكار كند مانند اين است كه ساير ضروريات ديني مثل نماز را منكر شود.
وي افزود: فعال مايشاء بودن و مطلق‌‏الاختيار بودن غير معصوم را هر كس از احكام دين بشمارد، لااقل مبدع خواهد بود. مقام «لايسئل و عما يفعل و هم يسئلون» فقط مقام ربوبي است و از غير او امكان پرسش وجود دارد.
وي در بيان شاخص هفتم و با اشاره به شيوه حكومت ديكتاتور عراق، صدام، گفت: ولايتي جائر است كه در آن محدوديت زماني براي تصدي قدرت سياسي پيش‌‏بيني نشده باشد و قدرت سياسي موقت نباشد و مادام‌‏العمر باشد.
وي افزود: آب كه مايع حيات است اگر بماند مي‌‏گندد. اگر مي‌‏خواهيم قدرت مرداب نشود، بايد چون رودخانه جاري شود.
كديور شاخص نهم حكومت جائر در اسلام را «چگونگي قضاوت در جامعه» معرفي كرد و افزود: اگر عقربه قضاوت را سياست تعيين كرد و قضاوت بي‌‏طرفانه نباشد و مطابق انصاف و عقل نباشد، نشانه جور حكومت است.
كديور دهمين و آخرين شاخصه حكومت جائر را «عدم توزيع عادلانه ثروت" معرفي كرد و اظهار داشت: اگر در جامعه‌‏اي ثروت ملي به شكل عادلانه‌‏اي تقسيم نشود و به قول حضرت علي (ع) كوه ثروت در مقابل دره‌‏هاي عميق فقر ايجاد شده باشد، نمي‌‏توان گفت آن جامعه عادلانه است.
وي تصريح كرد: اين مسائل هم با دستورالعمل و بخشنامه حل نمي‌‏شود. تعديل اقتصادي بيش از همه به علم و دانش اقتصاد نياز دارد. مهم اين است كه مقربان به درگاه قدرت از امتيازات بيشتر مالي بهره‌‏مندند يا خير.
وي پس از ذكر 10 شاخص حكومت جائر گفت: وظيفه شرعي در مقابل ولايت جائر كاري است كه سيدالشهدا صورت داد و زنده‌‏ياد مرحوم دكتر علي شريعتي در اين زمينه گفت: آنها كه رفتند كار حسيني كردند و آنها كه ماندند كار زينبي كنند و گرنه يزيدي‌‏اند.
كديور در بخش پرسش و پاسخ در رابطه با جايگزيني حكومت سكولار به جاي حكومت ديني براي رفع برخي موانع، ضمن اظهار مخالفت گفت: امروز سوء استفاده از دين به جايي رسيده كه براي همراهي دين عده‌‏اي هوس‌ مخالفت مي‌‏كنند.
وي افزود: حكومت در حد و ذات خود امري ديني نيست و حكومت وظيفه اصلي‌‏اش تامين امنيت و نظم و رفاه عمومي است.
وي تاكيد كرد: اگر حكومتي ديني مي‌‏شود، جامعه است كه آن را ديني مي‌‏كند. در يك جامعه ديني از باب «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» حكومت نمي‌‏تواند نسبت به ارزش‌‏هاي ديني بي‌‏تفاوت باشد.
وي افزود: امر حكومت داري امري فني است و ربطي به اين دين و آن ديني ندارد. ترافيك،‌ آلودگي هوا و تورم و ... اينها ربطي به دين ندارند. اما اگر منظور اين باشد كه ارزش‌‏هاي ديني را نخواهيم كه در جامعه رعايت كنيم، من نمي‌‏پسندم.
وي تاكيد كرد: چاره درد ما پناه بردن به حكومت سكولار نيست. مشكل ما جهل برخي از جامعه است كه برخي نااهلان از آن استفاده ابزاري مي‌‏كنند. برخي از رقت احساس ديني مردم سوء استفاده مي‌‏كنند.

Tuesday, March 02, 2004

حکم اسلامی!!

اين تکه روزنامه امروز از طريق ايميل به دستم رسيد. راست و دروغش را نمی دونم،‌ ولی خيلی جالبه. چون از اين اخوندا هرچی بگی بعيد نيست:
اين روزها فتوکپی حکمی که دادگاهی در خراسان صادر کرده است در ايران دست به دست می گردد. دادگاه نامبرده مردی را به اتهام تجاوز به عنف (زور) به يک زن محاکمه کرد. متهم در عين حال که به جرم اعتراف کرد مدعی شد شيطان او را گول زده است. رئيس دادگاه اين عذر را موجه تشخيص داد و حکم برائت او را صادر کرد.
در حکم آمده است که گول خوردن متهم از شيطان محرز است و چون امکان دستگيری شيطان وجود ندارد مگر در روز قيامت،‌ پس بايد دستگيری و محاکمه شيطان را که متهم اصلی و مسبب واقعه است، به روز قيامت موکول کرد.
دادستان دادگاه که اين حکم را خواند به آن اعتراض کرد و نوشت که تجاوزی به عنف صورت گرفته و متهم نيز به آن اعتراف کرده است. بنابراين پيش کشيدن فريب شيطانی خلاف رويه قضايی است و حکم بايد طبق قوانين جاری صادر گردد.
واکنش رئيس دادگاه به اين حکم اين بود که حکم کاملا درست و مطابق موازين اسلامی است و دادستان به ريش نداشته اش می خند که به اين حکم اعتراض کند!
اينم سند: